Data publikacji: 2018-03-29
Autor: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu

29 marca 2018 r. w godzinach przedpołudniowych miała miejsce akcja wprowadzania dwóch pojazdów do obiektu Centrum Symulacji Medycznej. Przedsięwzięcie montażu symulatora karetki oraz pojazdu osobowego zakończyło się pełnym sukcesem, nad którym czuwał kierownik Centrum Symulacji dr Łukasz Gąsiorowski wraz z zastępcą mgr. Piotrem Ziemakiem, oraz władze kanclerskie UMP – dr Rafał Staszewski i mgr Krystyna Piątkowska wraz ze współpracownikami.

Symulator karetki w Centrum Symulacji Medycznej w Poznaniu pozwala odwzorować środowisko pracy przyszłych lekarzy i ratowników medycznych. Dzięki wnętrzu, które jest wierną kopią karetek jeżdżących po naszych drogach studenci otrzymują szansę na praktyczną i bezpieczną naukę już od pierwszych lat studiów. Nasz pojazd jest specjalnie dostosowany do warunków pracy w Centrum Symulacji. Ma uciętą kabinę kierowcy, a przedział medyczny dopasowany jest do sterowni z lustrem weneckim, gdzie prowadzący zajęcia mają bezpośredni wgląd w pracę zespołu ratownictwa. Obok ambulansu stoi prawdziwy samochód osobowy, w którym umieszczone są specjalne manekiny ewakuacyjne o wadze dorosłego człowieka, umożliwiające ćwiczenie procedur medycznych związanych z wypadkami komunikacyjnymi.

Wyposażenie symulacyjne realizowane jest za pomocą środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, którego wartość dofinansowania przekracza 16 milionów złotych. Nowe Centrum Symulacji Medycznej posiada wiele różnych pracowni tematycznych. W części z symulatorami pacjenta, zaawansowane technologiczne manekiny służą do symulowania chorób i przypadków o istotnym, choć często rzadkim występowaniu w oddziałach szpitalnych. Daje to możliwość kształcącym bezpiecznego przećwiczenia postępowania w takich przypadkach. Część ta, ze względu na swoją interdyscyplinarność, służy nie tylko studentom medycyny, ale również pielęgniarstwa i ratownictwa. We wszystkich laboratoriach symulacji jest zamontowany sprzęt audio-video z możliwością archiwizacji. Pozwala to na nagranie przebiegu scenariusza symulacyjnego oraz jego odtworzenie podczas tzw. debriefingu, gdzie studenci oraz wykładowcy omawiają szczegółowo przebieg sesji. W takich warunkach można zwracać uwagę nie tylko na kwestie merytoryczne, ale również na współpracę personelu lekarskiego i pielęgniarskiego w sytuacjach zagrożenia życia. Część nauki podstaw badania przedmiotowego służy bezpiecznej nauce na prostych fantomach pod nadzorem doświadczonych klinicystów. I tak na przykład zbadanie jakiegoś schorzenia w uchu nie oznacza przebadania tego samego pacjenta przez całą grupę studentów tylko systematyczną pracę na fantomie prawie identycznym z realnym pacjentem.